Dlaczego w wypadkach ginie wielu młodych kierowców?

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Blisko 30 procent śmiertelnych ofiar wypadków na drodze stanowią ludzie przed 25. rokiem życia. Czy 30 godzin jazd na kursie wystarcza?

 

Według badań Goodyeara i Europejskiego Stowarzyszenia Szkół Jazdy dotyczącego bezpieczeństwa młodych kierowców:

  • 30% uważa samochód za miejsce, w którym czują się wolni od kontroli rodziców,
  • 22% (w Polsce aż 36%) prowadzi w taki sposób, by poczuć zastrzyk adrenaliny.

Eksperci proponują wprowadzenie systemu progresywnego prawa jazdy, polegającym ba ograniczeniach (np. dozwolone limity prędkości, zakaz wożenia rówieśników), znoszonych w miarę zdobywania przez młodych kierowców doświadczenia.

Czynnikiem zwiększającym ryzyko wypadku w tej grupie wiekowej jest też jazda nocą. Aż 57% młodych kierowców w Polsce nie uczyło się tego w czasie kursu na prawo jazdy (w Niemczech tylko 2% uczniów) chociaż to obowiązkowy element szkolenia praktycznego. Niepokój podczas jazdy samochodem w czasie deszczu odczuwa aż 1/4 młodych polaków.

Co ciekawe aż 63% ankietowanych uważa, że nauka jazdy w trudnych warunkach wpływa korzystnie na umiejętności kierowców – niestety świadomość ta pojawia się dopieto grubo po kursie nauki jazdy. W okresach jesienno-zimowych sale wykładowe polskich szkół nauki jazdy zieją pustkami. Czytaj: Dlaczego prawo jazdy warto robić zimą? Prawo jazdy łatwiej zdać zimą

Eksperci są zdania, że kurs nauki jazdy powinien obejmować nie 30 a przynajmniej 50 godzin szkolenia praktycznego. Zmiany w szkoleniu młodych kierowców wprowadzone 2014 roku w Wielkiej Brytanii nakazują kursantom zaliczenie aż 500 godzin „jazd próbnych”. Czytaj: Prawo jazdy w UK duże zmiany.