Egzamin praktyczny na prawo jazdy-przygotowanie do jazdy

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Egzamin na prawo jazdy na placu WORD. Jak przygotować się? Co ze sobą zabrać? Jak należy wykonać poszczególne zadania i czynności?

Pamiętaj aby zabrać ze sobą swój dowód osobisty, ponieważ egzaminator musi sprawdzić Twoją tożsamość. Następnie zada Ci pytanie, czy znasz zasady przeprowadzenia egzaminu, po czym poprosi Cię o sprawdzenie stanu technicznego pojazdu. Zanim ruszysz torem jazdy na placu manewrowym, czeka Cię zaliczenie innych czynności.
Przed przystąpieniem do egzaminu praktycznego  zwrócić uwagę na:

  • odpowiednie obuwie
  • okulary (jeśli potrzebujesz)
  • zapięcie pasa bezpieczeństwa
  • właściwe ustawienie fotela i lusterek

Sprawdzenie stanu technicznego pojazdu

Po zdaniu części teoretycznej egzaminu państwowego następuje przystępujesz do części praktycznej.

Egzamin praktyczny rozpoczyna zaprezentowanie jednego z wybranych losowo elementów:

  • sprawdzenie poziomu oleju w silniku (osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów sprawdza się poziom oleju w pojeździe).
  • sprawdzenie poziom płynu chłodzącego,
  • sprawdzenie poziom płynu hamulcowego,
  • sprawdzenie poziom płynu w spryskiwaczach – osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać zbiornik i po jego otwarciu stwierdzić obecność płynu,
  • sprawdzenie działanie sygnału dźwiękowego,

Dodatkowo zaprezentować należy działanie jednego z elementów wybranych losowo:

  • świateł pozycyjnych/postojowych
  • świateł mijania
  • świateł drogowych,
  • świateł stopu (wymaga pomocy egzaminatora),
  • świateł przeciwmgłowych,
  • światła podświetlającego tablicę rejestracyjną,
  • światła cofania,
  • świateł kierunkowskazów,
  • świateł awaryjnych.

Przygotowanie się do jazdy i jazda po łuku

Po zaliczeniu pierwszej części egzaminu egzaminator poprosi Cię o przygotowanie się do jazdy, a następnie jazdę pasem ruchu do przodu i do tyłu.

  1. Ustawiamy fotel kierowcy:
    • zajmujemy miejsce za kierownicą
    • przesuwamy fotel do przodu lub do tyłu, tak, aby lewa noga po wciśnięciu pedału sprzęgła do podłogi była lekko zgięta w kolanie
    • regulujemy nachylenie oparcia pleców, tak, aby nadgarstek prawej ręki wyprostowanej w łokciu położony w najwyższym punkcie kierownicy, mógł zginać się na kole kierownicy, a plecy przylegały do oparcia fotela
    • regulujemy wysokość zagłówka, tak, aby górna krawędź zagłówka była na wysokości czubka głowy
  2. Zapinamy pasy bezpieczeństwa (pas nie może być poskręcany, powinien być napięty, przebiegać blisko szyi, ale jej nie dotykać).
  3. Ustawiamy lusterka:
    • prawą ręką ustawiamy lusterko wewnętrzne umieszczone u góry, na środku przedniej szyby, tak, aby widzieć w nim całą tylną szybę
    • DOPIERO TERAZ włączamy zapłon (samochód powinien być na „luzie”, czyli dźwignia zmiany biegów w pozycji neutralnej – nie jest włączony żaden bieg) za pomocą przycisków na drzwiach kierowcy ustawiamy lusterka zewnętrzne:
      • prawe lusterko – tak żeby w lewym dolnym rogu lusterka widzieć maksymalnie przód klamki drzwi przednich.
      • lewe lusterko – tak żeby w prawym dolnym rogu lusterka widzieć maksymalnie przód klamki drzwi przednich.
  4. Włączamy silnik.
  5. Włączamy odpowiednie światła (mogą być światła do jazdy dziennej jeśli warunki na to pozwalają)
  6. Upewniamy się o możliwości jazdy:
    • sprawdzamy, czy nie palą się czerwone ikonki na desce rozdzielczej (m.in. niedomknięte drzwi samochodu, niezapięte pasy, zaciągnięty hamulec awaryjny zwany ręcznym, niski poziom płynów hamulcowego i chłodzącego oraz oleju silnikowego)
    • wykluczamy prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym
    • oceniamy sytuację wokół pojazdu.
  7. 6. Płynnie ruszamy (opuszczamy dźwignię hamulca awaryjnego jeśli był zaciągnięty, łagodnie puszczamy sprzęgło, powoli wciskamy pedał gazu).