Egzamin na prawo jazdy na placu WORD. Jak przygotować się? Co ze sobą zabrać? Jak należy wykonać poszczególne zadania i czynności?
Pamiętaj aby zabrać ze sobą swój dowód osobisty, ponieważ egzaminator musi sprawdzić Twoją tożsamość. Następnie zada Ci pytanie, czy znasz zasady przeprowadzenia egzaminu, po czym poprosi Cię o sprawdzenie stanu technicznego pojazdu. Zanim ruszysz torem jazdy na placu manewrowym, czeka Cię zaliczenie innych czynności.
Przed przystąpieniem do egzaminu praktycznego zwrócić uwagę na:
- odpowiednie obuwie
- okulary (jeśli potrzebujesz)
- zapięcie pasa bezpieczeństwa
- właściwe ustawienie fotela i lusterek
Sprawdzenie stanu technicznego pojazdu
Po zdaniu części teoretycznej egzaminu państwowego następuje przystępujesz do części praktycznej.
Egzamin praktyczny rozpoczyna zaprezentowanie jednego z wybranych losowo elementów:
- sprawdzenie poziomu oleju w silniku (osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów sprawdza się poziom oleju w pojeździe).
- sprawdzenie poziom płynu chłodzącego,
- sprawdzenie poziom płynu hamulcowego,
- sprawdzenie poziom płynu w spryskiwaczach – osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać zbiornik i po jego otwarciu stwierdzić obecność płynu,
- sprawdzenie działanie sygnału dźwiękowego,
Dodatkowo zaprezentować należy działanie jednego z elementów wybranych losowo:
- świateł pozycyjnych/postojowych
- świateł mijania
- świateł drogowych,
- świateł stopu (wymaga pomocy egzaminatora),
- świateł przeciwmgłowych,
- światła podświetlającego tablicę rejestracyjną,
- światła cofania,
- świateł kierunkowskazów,
- świateł awaryjnych.
Przygotowanie się do jazdy i jazda po łuku
Po zaliczeniu pierwszej części egzaminu egzaminator poprosi Cię o przygotowanie się do jazdy, a następnie jazdę pasem ruchu do przodu i do tyłu.
- Ustawiamy fotel kierowcy:
- zajmujemy miejsce za kierownicą
- przesuwamy fotel do przodu lub do tyłu, tak, aby lewa noga po wciśnięciu pedału sprzęgła do podłogi była lekko zgięta w kolanie
- regulujemy nachylenie oparcia pleców, tak, aby nadgarstek prawej ręki wyprostowanej w łokciu położony w najwyższym punkcie kierownicy, mógł zginać się na kole kierownicy, a plecy przylegały do oparcia fotela
- regulujemy wysokość zagłówka, tak, aby górna krawędź zagłówka była na wysokości czubka głowy
- Zapinamy pasy bezpieczeństwa (pas nie może być poskręcany, powinien być napięty, przebiegać blisko szyi, ale jej nie dotykać).
- Ustawiamy lusterka:
- prawą ręką ustawiamy lusterko wewnętrzne umieszczone u góry, na środku przedniej szyby, tak, aby widzieć w nim całą tylną szybę
- DOPIERO TERAZ włączamy zapłon (samochód powinien być na „luzie”, czyli dźwignia zmiany biegów w pozycji neutralnej – nie jest włączony żaden bieg) za pomocą przycisków na drzwiach kierowcy ustawiamy lusterka zewnętrzne:
- prawe lusterko – tak żeby w lewym dolnym rogu lusterka widzieć maksymalnie przód klamki drzwi przednich.
- lewe lusterko – tak żeby w prawym dolnym rogu lusterka widzieć maksymalnie przód klamki drzwi przednich.
- Włączamy silnik.
- Włączamy odpowiednie światła (mogą być światła do jazdy dziennej jeśli warunki na to pozwalają)
- Upewniamy się o możliwości jazdy:
- sprawdzamy, czy nie palą się czerwone ikonki na desce rozdzielczej (m.in. niedomknięte drzwi samochodu, niezapięte pasy, zaciągnięty hamulec awaryjny zwany ręcznym, niski poziom płynów hamulcowego i chłodzącego oraz oleju silnikowego)
- wykluczamy prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym
- oceniamy sytuację wokół pojazdu.
- 6. Płynnie ruszamy (opuszczamy dźwignię hamulca awaryjnego jeśli był zaciągnięty, łagodnie puszczamy sprzęgło, powoli wciskamy pedał gazu).