Ekojazda na egzaminie: Kiedy egzaminator może Cię oblać?


[Głosów:11    Średnia:2.8/5]

Ekojazda (czyli tzw jazda energooszczędna) jest obowiązkowym elementem egzaminu na prawo jazdy. Jake nie oblać egzaminu za ekojazdę?

Po co ekojazda?

testy na prawo jazdyKażdy z przyszłych kierowców musi nabyć umiejętność ekojazdy. Ten element egzaminu wprowadzono w trosce o lasy deszczowe, misie polarne i małpki hiri-kiri. Aby samochód był ekologiczny i przyjazny środowisku musiałby jednak być zasilany otoczakami, a zamiast oleju silnikowego należałoby używać śmietanki homogenizowanej. Tak się jednak nie da, więc wymyślono ekojazdę, której niektóre elementy są oceniane na egzaminie.

Oczywiście ekojazda pozwala zmniejszyć spalanie paliwa, a jej elementy były oceniane jeszcze zanim wprowadzono je do egzaminu, jako jego obowiązkowy element. Jazda energooszczędna to po prostu nazwanie elementów, które oceniane na egzaminie były tak naprawdę zawsze, i dobre szkolenie w dobrej nauce jazdy nie wymaga ćwiczenia żadnych dodatkowych elementów.

Egzaminator może oblać za ekojazdę

Umiejętność ekojazdy odnotowywana jest w arkuszu egzaminacyjnym, jeśli więc nie spełniasz jej zasad – egzaminator będzie zmuszony Cie oblać. Pozycje 32 i 33 arkusza przebiegu części praktycznej egzaminu państwowego na prawo jazdy odnoszą się właśnie do  ekojazdy.Jak jeździć aby zdać?

Ekojazda to nie żaden nowy element na egzaminie. To sposób oceny zachowań, jakich nauczyłeś się w nauce jazdy, czyli właściwe operowanie dźwignią zmiany biegów, gazem i sprzęgłem.  Jak być eko na egzaminie?

  • biegi zmieniaj gdy obroty silnika znajdą się w zakresie 1800-2500 obr/min. Oczywiście nie zawsze (właściwie mało kiedy) jest czas na sprawdzanie obrotów silnika, zmianę biegu na wyższy należy dokonać „na słuch”. Łatwo powiedzieć, jeszcze trudniej napisać  Zmianę biegów należy dokonać możliwie szybko, stosownie do prędkości pojazdu. Z całą pewnością „przepiłowanie” skrzyżowania na jedynce nie spodoba się egzaminatorowi, ale jeśli przekroczysz dopuszczalny zakres obrotów silnika o „kilka groszy”- nikt ci głowy nie urwie.
  • bieg 4 włącz przed osiągnięciem prędkości 50 km/h.  Współczesne samochody mają przynajmniej 5 biegów, a niektóre 6. Z całą pewnością 4. bieg należy włączyć podczas jazdy miejskiej, czasem nawet wymagane jest włączenie 5. biegu – gdy sytuacja tego wymaga. Jazda ciągle na trójce (z prędkością 40 km/h „żeby nie przekroczyć prędkości” ) z całą pewnością będzie błędem, a jeśli ten błąd będzie powtarzał się – to egzaminator (całkiem słusznie) obleje Cię,
  • hamuj silnikiem – wiele sytuacji w ruchu miejskim (jeśli nie większość) nie wymaga hamowania hamulcem. Aby zmniejszyć prędkość wystarczy… puszczenie gazu – i już masz zaliczony mały eko-punkt na egzaminie,
  • do hamowania nie wciskaj sprzęgła w pierwszej kolejności. Wciśnięcie sprzęgła przed wciśnięciem pedału hamulca jest dobre jedynie przy bardzo niskich prędkościach,
  • nie pokonuj skrzyżowania na wciśniętym sprzęgle

Używanie sprzęgła na egzaminie: Co robisz źle?

Przepisy

Obowiązek jazdy energooszczędnej ustala rozporządzenie ministra infrastruktury i budownictwa w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach, a dokładniej tabelka z zadami egzaminacyjnymi.

Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E); w zakresie prawa jazdy kategorii B i B+E osoba egzaminowana powinna dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h; w zakresie pozostałych kategorii prawa jazdy osoba egzaminowana powinna utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu pojazdu egzaminacyjnego.

…oraz

Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania -stosowanie hamowania silnikiem (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E).

Przepisy przepisami…

…a praktyka praktyką, dlatego przedstawiamy poniżej zasady jazdy ekologicznej, którą powinniśmy opanować podczas kursu na prawo jazdy. Jazda ekologiczna to oprócz kilku technik przede wszystkim przewidywanie. Oto jak wyglądają zasady jazdy ekologicznej:

Najważniejsze jest to, żeby jechać płynnie i unikać zatrzymywania się. Samochód spala najwięcej paliwa podczas stania na czerwonym świetle i ruszania. Najważniejsza jest płynna jazda i unikanie zatrzymywania się. To podczas ruszania samochód pali najwięcej.

  1. Przyspieszaj dynamicznie, wciskając pedał gazu, jeżeli warunki na to pozwalają, do 3/4.
  2. Unikaj szybkich startów i nadmiernych przyspieszeń. Zmieniaj biegi w odpowiednim zakresie obrotów. Unikaj „żyłowania” silnika.
  3. Utrzymuj odpowiedni odstęp od pojazdów poprzedzających, zbyt mała odległość prowadzi do niepotrzebnego hamowania i przyspieszania.
  4. Unikaj jazdy na luzie i niewykorzystania siły rozpędu, jaką posiada pojazd. Na naszą korzyść działa jazda z włączonym biegiem, toczenie pojazdu, hamowanie silnikiem.
  5. Odpowiednie, wskazane na tabliczce, ciśnienie w oponach nie tylko przekłada się na oszczędność paliwa ale również wpływa na bezpieczeństwo.
  6. Nieuzasadnione montowanie elementów zakłócających współczynnik CW (opór powietrza) np. nieużywany bagażnik, znacząco wpływa na wzrost zużycia paliwa.