ABS (niem. Antiblockiersystem; ang. Anti-Lock Braking System) to układ stosowany w pojazdach mechanicznych w celu zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania.
ABS zapobiega zjawiskom występującym po zablokowaniu kół, takim jak ściąganie samochodu w bok, utrata kontroli nad kierowaniem samochodem.
Hamowanie bez ABS
W samochodach bez systemu ABS musisz starać się hamować tak, by utrzymać kontrolę nad samochodem.
- Zbyt słabe hamowanie wydłuża drogę hamowania
- Zbyt mocne prowadzi do utraty sterowności (zablokowanie kół).
Zaleca się, by przy konieczności silnego hamowania stosować hamowanie pulsacyjne. Hamowanie to polega na intensywnym wciśnięciu hamulca, a w momencie, gdy koła przestają się obracać, odpuszczeniu hamulca, by natychmiast znów silnie nacisnąć hamulec. W momentach silnego naciśnięcia hamulca uzyskuje się dużą siłę hamowania, a w momentach puszczenia niesymetria oporów toczenia hamuje ruch poprzeczny samochodu, umożliwiając jego sterowanie.
Hamowanie z ABS
W samochodzie wyposażonym w system ABS, najefektywniejszy sposobem hamowania jest jak najszybsze i jak najmocniejsze wciśnięcie pedału hamulca.
W samochodzie z układem ABS najskuteczniejsze hamowanie uzyskuje się poprzez mocne (do oporu) wciśnięcie pedału hamulca. System ABS zajmie się resztą – nie doprowadzi do zablokowania się kół.
{module Zdamyto}