Jak należy hamować jadąc oszroniona jezdnią podczas awarii systemu ABS?

awaria abs
[Głosów:0    Średnia:0/5]

ABS (niem. Antiblockiersystem; ang. Anti-Lock Braking System) to układ stosowany w pojazdach mechanicznych w celu zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania.

 

ABS zapobiega zjawiskom występującym po zablokowaniu kół, takim jak ściąganie samochodu w bok, wirowanie samochodu, utrata kontroli nad kierowaniem samochodem.

Hamowanie bez ABS

W samochodach bez systemu ABS musisz starać się hamować tak, by utrzymać kontrolę nad samochodem.

  • Zbyt słabe hamowanie wydłuża drogę hamowania
  • Zbyt mocne prowadzi do utraty sterowności (zablokowanie kół).

Zaleca się, by przy konieczności silnego hamowania stosować hamowanie pulsacyjne. Hamowanie to polega na intensywnym wciśnięciu hamulca, a w momencie, gdy koła przestają się obracać, odpuszczeniu hamulca, by natychmiast znów silnie nacisnąć hamulec. W momentach silnego naciśnięcia hamulca uzyskuje się dużą siłę hamowania, a w momentach puszczenia niesymetria oporów toczenia hamuje ruch poprzeczny samochodu, umożliwiając jego sterowanie.

 

Hamowanie z ABS

W samochodzie wyposażonym w system ABS, najefektywniejszy sposobem hamowania jest jak najszybsze i jak najmocniejsze wciśnięcie pedału hamulca.

 

awaria absAwaria systemu ABS (sygnalizowana zapaleniem lampki kontrolnej) powodować może wyłączenie (lub nieprawidłowe działanie) tego układu, zatem podczas awarii tego systemu, na oszronionej (śliskiej) nawierzchni należy  hamować delikatnie.

 

 

{module Zdamyto}