Jak opanować stres podczas egzaminu na prawo jazdy?

[Głosów:1    Średnia:1/5]

Egzamin w WORD to jeden z bardziej stresujących sprawdzianów z jakimi spotkałeś lub spotkasz się? Jak opanować stres podczas egzaminu na prawo jazdy?

  1. Unikaj „pamięciówki”. Nie ucz się przepisów ruchu drogowego na pamięć, staraj się zrozumieć praktyczne konsekwencje ich stosowania. Wyobrażaj sobie realizowanie ich w konkretnych sytuacjach drogowych.
  2. Staraj się wyczuć rozmiary samochodu ( położenie lewego i prawego boku, przedniego i tylnego zderzaka, ustawienia kół). Unikaj kierowania pojazdem w oparciu o reguły typu : „przy trzecim pachołki koła skręcamy o…, na tym skrzyżowaniu skręcamy za studzienką”
  3. Planując jazdy staraj się , by w pierwszym etapie szkolenia odbywały się one częściej (np. co drugi dzień), a w późniejszym okresie nauki co 3-4 dni. Taki rozkład zajęć sprzyja prawidłowemu utrwalaniu ćwiczonych umiejętności.
  4. Jeśli po zakończeniu kursu, nie jesteś jeszcze pewny swoich umiejętności, weź dodatkowe lekcje – nie przystępuj do egzaminu z nastawieniem, że „może się uda”. Staraj się z instruktorem określić, które elementy jazdy masz opanowane dobrze, a które należy jeszcze poćwiczyć. ( Może warto wziąć kilka jazd u innego instruktora.)
  5. W dniu egzaminu na prawo jazdy nie bierz dodatkowych lekcji. Na egzamin masz iść wypoczęty, staraj się tak zorganizować w tym dniu pozostałe zajęcia, aby nie stanowiły dla Ciebie zbytniego obciążenia. Na egzamin nie zgłaszaj się w ostatniej chwili, miej rezerwę kilku minut na psychiczne przygotowanie się do czekającego Ciebie sprawdzianu.
  6. Traktuj egzamin na prawo jazdy jako sprawdzian swoich umiejętności, a nie jako „przeszkodę”, którą musisz pokonać, aby zdobyć uprawnienia do prowadzenia pojazdu. Zadaniem egzaminatora jest dokonanie oceny, jak sprawnie i pewnie możesz uczestniczyć w ruchu drogowym – od tego zależy Twoje i innych bezpieczeństwo.
  7. Nieudanego egzaminu nie odbieraj jako życiowej porażki czy złośliwości egzaminatora. Skup się na przekazywanych przez egzaminatora informacjach o błędach, jakie popełniłeś. Pozwoli to na uzupełnienie Twoich umiejętności bezpiecznego prowadzenia samochodu.
  8. Nie nastawiaj się ani na zdanie za pierwszym razem ani na porażkę. Nawet najlepszym zdarzają się pomyłki. Warto też znać wszystkie wymogi dotyczące zarówno teoretycznej jak i praktycznej części egzaminu.

 

Niektórzy się skarżą, że egzaminator wydał im nieprecyzyjne, czy wręcz „mylące” polecenia podczas egzaminu. Czy to możliwe?
Egzaminator musi wydawać jasne polecenia i – co najważniejsze – nie mogą być one sprzeczne z obowiązującym stanem prawnym, z obowiązującymi na drodze zasadami ruchu oraz nie mogą stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zawsze też można poprosić egzaminatora o powtórzenie polecenia lub jego doprecyzowanie. Można też zdawać w obecności swojego instruktora, a wszystkie egzaminy odbywają się pod okiem kamer rejestrujących.

 

Czy stres sprawia, że tak wiele osób nie zdaje przy pierwszym podejściu, choć są dobrze przygotowani?

Stres ma rzeczywiście duży wpływ na wyniki egzaminu. Staramy się tak zorganizować testy teoretyczne i praktyczne, żeby nie zwiększać zdenerwowania u zdających. Najważniejszymi przyczynami słabych wyników egzaminacyjnych są jednak inne czynniki. Po pierwsze, często za duża jest przerwa między zakończeniem kursu a samym egzaminem. Po drugie, poziom kształcenia w niektórych ośrodkach jest słaby. Przygotowują one głównie do zdania egzaminu teoretycznego oraz na placu manewrowym. Tymczasem, gdy osoby egzaminowane wyjeżdżają na miasto, widać, że nie radzą sobie w ruchu drogowym. Rada z tego wynika jedna – okres pomiędzy zakończeniem kursu oraz egzaminem trzeba wykorzystać na dodatkowe ćwiczenie jazdy, głównie w natężonym ruchu miejskim.

Źródło Dziennik Zachodni