Posłowie debatowali 15 minut nad zmianami do ustawy o kierujących. Jakie zmiany uchwalono?
- poszerzenie uprawnień dla posiadaczy prawa jazdy kat. B. Kierowcy posiadający ten dokument powyżej lat trzech, bez szkolenia i bez egzaminu będą mogli przesiąść się na motocykl o pojemności do 125 cm3 z automatyczną, ale też manualną skrzynią biegów. Poseł Maciej Banaszak jeszcze przed głosowaniem zapytał: „za chwilę będziemy głosować – wydawało się – dosyć banalną poprawkę Senatu, która brzmi „wykreślić wyrazy z automatyczną skrzynią biegów” co tak naprawdę ta poprawka oznacza. Oznacza to, że dajemy możliwość poruszania się samochodami osobom, które mają kat. B. Będą mogły od tego momentu jeździć motocyklami. Ja, jako doświadczony motocyklista (…) wiem – nie da się bez przygotowania wsiąść i jechać motocyklem, szczególnie z manualną skrzynią biegów. Przyjmując tę poprawkę będziecie tak naprawdę odpowiedzialni za śmiertelne wypadki na drogach, osób które wsiądą bez przygotowania na motocykl.” Komisja Infrastruktury wnioskowała o odrzucenie tej poprawki, 372 posłów zagłosowało przeciw. Sejm wobec nieuzyskania bezwzględnej większości głosów poprawkę przyjął.
- skrócenie okresu przejściowego, z określonego terminu na 1 stycznia 2015 r. do trzech miesięcy od daty publikacji aktu. Komisja wnioskowała o odrzucenie zmian. Senat ma rację – twierdził poseł Bogdan Rzońca – ponieważ chce, aby ustawa weszła wcześniej, niż chce tego rząd. Na tę ustawę czekają ośrodki szkolenia kierowców, wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego, a przede wszystkim potencjalni kandydaci na kierowców. I apelował – uchwalmy tak, aby te ośrodki mogły działać normalnie. Dodał – na skutek złej ustawy, którą dzisiaj poprawiamy, nie będzie kandydatów na kierowców w osk i word. Proszę o nieodrzucanie słusznej poprawki Senatu, tak aby ta ustawa mogła wejść w życie wcześniej – konkludował. Poproszony o wypowiedź Zbigniew Rynasiewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju przywołał stwierdzenie sejmowego biura legislacyjnego, iż poprawki dotyczące terminów są niekonstytucyjne. Ostatecznie poprawki nr 12 i 13 zostały odrzucone bezwzględną większością głosów.
- przywrócenie odpowiedzialności ministra ds. transportu za pytania używane podczas egzaminu państwowego na prawo jazdy; baza testów będzie konsultowana przez specjalnie w tym celu powołaną komisję ekspertów, nadto będzie ona jawna i ogólnodostępna. Kolejną znaczącą zmianą jest zniesienie obowiązku odbywania przez kandydatów na kierowców szkolenia teoretycznego. Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego otrzymają prawo organizacji szkolenia doskonalącego instruktorów i wykładowców nauki jazdy. W tzw. warsztatach nie będą musieli uczestniczyć instruktorzy, który uzyskali uprawnienia w danym roku kalendarzowym.